قبل از ازدواج

دوران نامزدی برای چیست و چگونه دوران نامزدی موفقی داشته باشیم

دوران نامزدی در واقع دوره ای پیش از ازدواج است که در این دوره زوجین تلاش می‌کنند تا از یکدیگر و خانواده های نامزدشان شناخت کاملی پیدا کنند.

مقوله ازدواج از مهم‌ترین و بزرگترین تصمیماتی است که هر فرد در دوره زندگی خود می‌گیرد. از آنجا که هدف از ازدواج تشکیل یک زندگی دائمی با یک نفر دیگر است و فرد می‌خواهد ادامه مسیر خود را با آن فرد سپری کند، پیش از ازدواج دوره‌ای وجود دارد به نام دوران نامزدی که در این دوره زوجین تلاش می‌کنند تا از یکدیگر شناخت کاملی پیدا کنند.

هر فرد با توجه به خانواده و محیطی که در آن رشد کرده ‌است دارای فرهنگ و خلق و خوی رفتاری متفاوتی است. در دوران نامزدی زوجین باید تلاش کنند تا متوجه این تفاوت‌ها شوند و بررسی کنند که آیا توانایی کنار آمدن با این تفاوت‌ها را دارند یا خیر. در این دوران زوجین می‌توانند پیش از آغاز زندگی مشترک در مورد مسائل مختلف به تفاهم برسند و سپس زندگی زیر یک سقف را آغاز کنند.

دوران نامزدی چیست

یکی از حساس‌ترین دوران زندگی هر فرد، چه پسر و چه دختر دوران نامزدی است. دوران شیرینی که اگر رفتارهای درستی در طی این دوران انجام نشود ممکن است تبدیل به تلخ‌ترین دوره زندگی زوجین شود.

در دوران نامزدی پیش از ازدواج یک رابطه گسترده و معمولا عاطفی بین زوجین شکل می‌گیرد و دو طرف سعی می‌کنند شناخت کاملی از طرف مقابل و دوستان و آشنایان یکدیگر داشته باشند. برای اینکه دو طرف بتوانند با آزادی و اختیار بیشتری از یکدیگر شناخت پیدا کنند بهتر است رابطه نامزدی به صورت رسمی و شرعی باشد.

 زوجین باید این قضیه را بدانند که دوران نامزدی به معنای قطعیت ازدواج نیست و صرفا برای شناخت کامل تر از یکدیگر است تا اگر دو طرف توانستند به تفاهم کامل برسند، سپس تصمیمی قطعی برای ازدواج و آغاز زندگی مشترک بگیرند.

متاسفانه در کشور ما دوران نامزدی به معنای ازدواج قطعی است و اگر دو جوان با یکدیگر نامزد کنند و پس از مدتی به تفاهم نرسند و تصمیم به جدایی از یکدیگر بگیرند، معمولا با مخالفت خانواده‌ها روبرو می‌شوند و برای این تصمیم مورد نکوهش قرار می‌گیرند. در واقع خانواده ایرانی ( به خصوص از نوع سنتی ) دوران نامزدی را به چشم ازدواج غیررسمی می‌داند و دختر و پسر را به عنوان زن و شوهری قلمداد می‌کند که هنوز به خانه خود نرفته‌اند.

دوره نامزدی

دوران نامزدی موفق

چگونه دوران نامزدی موفقی داشته باشیم؟ مهم‌ترین مزیت دوران نامزدی شناخت کامل دو طرف از یکدیگر است. در واقع هدف از دوران نامزدی ایجاد فرصتی برای شناخت کامل دو طرف از یکدیگر وجود دارد. برای کسب شناخت کامل، دو طرف باید دائما با یکدیگر در ارتباط باشند. اگرچه نامزدی دورانی است که دو طرف تا حد زیادی درگیر عواطف و احساسات می‌شوند و این عواطف و احساسات ممکن است روی شناخت صحیح طرفین از یکدیگر تاثیر منفی بگذارد، اما اگر طرفین به صورت صادقانه با یکدیگر رفتار کنند، قطعا می‌توانند شناخت خوبی از یکدیگر داشته ‌باشند. برای داشتن دوران نامزدی موفق، باید روی مهارت های ارتباطی بیشتر آشنا شد و نکات زیر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است:

  • ارزیابی جامع و گسترده

 در دوران نامزدی طرفین باید به شکلی گسترده با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا بتوانند رفتار یکدیگر را در شرایط و موقعیت‌های مختلف مشاهده‌ کرده و ارزیابی کنند. اگر دو طرف بتوانند در شرایط مختلفی یکدیگر را مورد ارزیابی قرار دهند شناخت خوبی از یکدیگر پیدا می‌کنند و احتمال پشیمان‌ شدن پس از عقد به کمترین میزان خواهد رسید.

  • بررسی ویژگی‌های مثبت و منفی

 در دوران نامزدی دختر و پسر می‌توانند به شناخت جامعی از یکدیگر دست پیدا کنند و علاوه بر نکات مثبت، قادر خواهند بود نکات منفی یکدیگر را متوجه ‌شوند و بررسی کنند که با این ویژگی‌های رفتاری آیا برای یکدیگر مناسب هستند یا خیر. در دوران نامزدی فرد باید بداند از طرف مقابلش چه چیزی می‌خواهد و چه انتظاراتی از همسر آینده‌اش دارد و سپس با استفاده از معیارهای خودش طرف مقابل را مورد سنجش قرار دهد و بررسی کند که آیا ویژگی‌های طرف مقابل با معیارهای او متناسب است یا خیر.

در دوران نامزدی فرد نباید به دنبال تغییر دادن طرف مقابل باشد و فقط باید ویژگی‌های مختلف او را مورد بررسی قرار دهد.

  • ایجاد یک رابطه منطقی

 دوران نامزدی اولین و شاید مهم‌ترین دوره پیش از ازدواج است. اگر دوران نامزدی خوبی را پشت سر نگذارید احتمالا هیچ‌گاه روی خوش آرامش را نخواهید دید. در واقع نامزدی خشت اول ازدواج است ‌ همان طور که احتمالا شنیده‌اید، خشن اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج. از این رو بسیار مهم است که با طرف مقابل خود یک رابطه منطقی ایجاد کنید. رابطه را باید به شکلی برقرار کرد که دو طرف تا آخر عمر بتوانند از وجود چنین رابطه ‌ای لذت ببرند. اگر در دوران نامزدی دو طرف به دنبال یک رابطه احساسی و پر هیجان باشند، نمی‌توانند شناخت کاملی از طرف مقابل خود داشته ‌باشند و ممکن است در زندگی زناشویی دچار اختلافات عمیق و شدیدی شوند. مشاوره‌های پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا بتوانند رابطه‌ای منطقی در ارتباط خود ایجاد کنند و شناخت بهتر و جامع‌تری از یکدیگر داشته ‌باشند.

دوران نامزدی موفق

در دوره ی نامزدی چه باید کرد

برخی از موضوعات وجود دارند که عواملی مخرب برای ازدواج محسوب می‌شوند و می‌توانند زندگی زناشویی را تهدید کنند. بررسی‌ کنید که آیا این عوامل و ویژگی‌ها در همسرتان وجود دارد یا خیر. این موارد می‌تواند زندگی زناشویی شما را تهدید کند. در دوران نامزدی مطمئن ‌شوید که این ویژگی‌ها در نامزدتان وجود نداشته باشد:

  • مشاهده نمودن رفتارهای اعتیاد گونه در نامزد
  • نامزد شما هیچ دوست صمیمی و نزدیکی ندارد
  • نسبت به نامزدتان هیچ حس جنسی ندارید
  • همیشه به شما و رفتارهایتان سو ظن و شک دارد
  • به خاطر برقراری رابطه با شما از یک رابطه دیگر خارج شده ‌است
  • دچار اختلالات شخصیتی و اختلالات روانی است و حاضر به درمان هم نیست

تلاش می‌کند در دوران نامزدی خود را فردی دستور دهنده نشان‌ دهد و در واقع تلاش‌ کند که خودش را رئیس نشان‌ دهد. نامزد شما فرد پنهان‌کاری است و مسائل بزرگ را از شما مخفی می‌کند و سپس با بیان فراموش‌ کردن سعی در پاک‌ کردن صورت مسئله داشته باشد. گاهی اوقات در دوران نامزدی، زوجین آنقدر به یکدیگر علاقه دارند که نمی‌توانند عیب‌های طرف مقابل خود را ببینند یا به اصطلاح عشق چشمشان را کور کرده است. در چنین شرایطی ممکن است پس از ازدواج و فروکش‌کردن عشق آتشین دوران نامزدی با مشکلاتی روبرو شوند که تبدیل به چالش‌های بزرگی ‌شود و زندگی مشترک آن‌ها را با تهدیدهایی جدی روبرو کند.

سوالاتی که در دوران نامزدی باید پرسیده ‌شود

سوالاتی که زوجین در دوران نامزدی از یکدیگر می‌پرسند در شناخت طرفین از یکدیگر تاثیر بسیار زیادی دارد و اگر سوالات مناسبی از یکدیگر پرسیده نشود، ممکن است زوجین نتوانند شناخت خوبی از یکدیگر داشته ‌باشند. اگر چه بسیار مهم است که درباره احساس طرف مقابل نسبت خود سوال بپرسید اما پرسیدن سوالات منطقی را نیز نباید فراموش کنید. برای مثال از نامزد خود بپرسید که دوست دارد چه کارهایی را به صورت مشترک با شما انجام‌ دهد یا چشم ‌اندازش از زندگی مشترک با شما چیست. سعی‌ کنید سوالاتی را از نامزد خود بپرسید که چالش برانگیز باشد و تاثیر مستقیمی بر زندگی زناشویی داشته باشد. نظر نامزد خود را در مورد تعداد فرزندان بپرسید، از او درباره ویژگی‌های خانوادگی ‌اش سوال‌ کنید و به طور کلی سوالات و ابهاماتی که احساس می‌کنید باید برطرف‌ شود را از نامزد خود بپرسید.

اشتباهات دوران نامزدی

اگر تصمیم گرفته‌اید با یک نفر ازدواج‌ کنید توصیه می‌شود که به مدت ۶ ماه تا یکسال با طرف مقابل خود در ارتباط باشید و به اصطلاح نامزد یکدیگر باشید. بسیار مهم است که پیش از عقد و ازدواج یک دوره به عنوان دوران نامزدی پشت سر گذاشته شود.

یکی از اشتباهات رایجی که وجود دارد این است که طرفین دوران پس از عقد را تبدیل به دوران آشنایی می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها معتقدند تا زمانی که دختر و پسر عقد نکرده‌اند حق ندارند رفت و آمدی با یکدیگر داشته باشند و پس از عقد اجازه این ارتباطات را می‌دهند.

خب این بسیار اشتباه است زیرا عقد کردن به معنای ازدواج رسمی است، حال اگر بدون شناخت کامل طرفین ازدواج کنند و پس از مدتی رفت و آمد متوجه ‌شوند که مناسب یکدیگر نیستند از لحاظ روحی ضربه بزرگی می‌خورند و جدایی‌شان در چنین شرایطی بسیار دشوار خواهد بود.

یکی دیگر از اشتباهات رایج دوران نامزدی، بیش از حد طولانی‌ شدن آن است. برای افراد که تصور می‌کنند هر چه دوران نامزدی طولانی‌تر باشد و مدت زمان بیشتری برای شناخت یکدیگر صرف ‌شود، ازدواج موفق‌تری خواهند داشت. در حالیکه اگر این دوره بیش از حد به طول انجامد می‌تواند تبدیل به یک پروسه فرسایشی شود و دو طرف آسیب ببینند.

از دیگر اشتباهات رایج در دوران نامزدی این است که فرد تصور می‌کند چون دوران نامزدی، دوران شناخت از طرف مقابل پس باید همواره او را آزمایش‌کند. آزمودن بیش از اندازه طرف مقابل نه تنها باعث استحکام رابطه نمی‌شود که ممکن است باعث ایجاد حس بی اعتمادی شود و به جای قوی‌ شدن رابطه ممکن است به ضعیف ‌شدن آن منجر شود. در دوره ۶ ماهه تا یکساله دوران نامزدی، فرد با نامزدش به قدری چالش خواهد داشت که بتواند به خوبی طرف مقابلش را بشناسد و دیگر نیازی به آزمودن طرف مقابل نباشد.

عشق بازی دوران نامزدی

لمس و رابطه جنسی در دوران نامزدی

برقراری رابطه جنسی در دوران نامزدی و عقد به مسائل مختلفی بستگی دارد. بسیاری از افراد در همان ابتدای نامزدی صیغه محرمیت می‌خوانند و به این طریق از نظر شرعی هیچ اشکالی برای برقراری رابطه تماسی وجود ندارد. اگرچه در دوران نامزدی و در صورت خواندن صیغه محرمیت برقراری رابطه جنسی از نظر شرعی هیچ اشکالی ندارد اما از نظر عاطفی برقراری رابطه زناشویی (دخول) می‌تواند پیامدهایی منفی برای دو طرف داشته باشد.

غالبا برای دختر و خانواده دختر حفظ پرده بکارت تا پیش از ازدواج از اهمیت زیادی برخوردار است، به همین دلیل به دخترانی که به حفظ پرده بکارت خود تا پیش از ازدواج اهمیت می‌دهند توصیه می‌شود که در دوران نامزدی از برقراری رابطه منجر به دخول پیشگیری‌ کنند زیرا ممکن است منجر به از دست رفتن پرده بکارت ‌شود و اگر پس از نامزدتان به تفاهم نرسید و از او جدا شوید، برای برقراری رابطه مجدد ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید.

بسیاری از افراد در دوران نامزدی به ایجاد رابطه مقعدی روی می‌آورند. باید به یاد داشته باشید که رابطه جنسی یک رابطه دو نفره است و هر دو طرف باید از این رابطه لذت ببرند و اگر نامزدتان با ایجاد رابطه مقعدی موافق نیست، نباید برای این نوع از رابطه اصرار کنید.

بسیاری از دختران تمایلی به برقراری رابطه مقعدی ندارند، اما برای کسب رضایت نامزد خود حاضر به انجام این رابطه می‌شوند. ایجاد رابطه مقعدی آن هم در شرایطی که تمایل چندانی بر آن وجود نداشته باشد می‌تواند در آینده صدمات جسمی و روحی شدیدی را به دختر وارد کند.

توصیه می‌کنیم که زوجین در دوران نامزدی از علایق جنسی خود یکدیگر صحبت‌ کنند، این کار باعث می‌شود تا شناخت بهتری نسبت به یکدیگر داشته باشند. برخی از افراد ممکن است برای بیان چنین مواردی احساس شرم‌ کنند و معذب باشند. به عبارتی خجالت بکشند که درباره چنین مسائلی صحبت ‌کنند. به هر حال مسائل و علایق جنسی بخش جدا ناپذیر ازدواج است و اگر در دوران نامزدی فرد نتواند درباره این مسائل صحبت ‌کند پس از ازدواج نیز مشکلات زیادی برای برقراری رابطه جنسی با زوج خود خواهد داشت.

بازی‌های دوران نامزدی

در دوران نامزدی زوجین مدت زمان زیادی را با یکدیگر سپری می‌کنند و کارهای مشترکی را با یکدیگر انجام می‌دهند. بسیار معمول است که در این دوران زوجین به سینما، رستوران، پارک و بسیاری از مکان‌های دیگر بروند.

هدف از این فعالیت‌ها این است که زوجین بتوانند شناخت کامل‌تری از یکدیگر پیدا کنند. یکی دیگر از فعالیت‌های دوران نامزدی که به شناخت بیشتر کمک می‌کند، انجام بازی‌های مختلف با نامزد است. توصیه می‌شود در دوران نامزدی زوجین بازی‌های مختلفی مثل بازی‌های هیجان‌انگیز، بازی‌های نیازمند به تحرک زیاد، بازی‌های نیازمند به صبر زیاد و بسیاری از بازی‌های دیگر. انجام بازی به زوجین کمک می‌کند تا متوجه ‌شوند که نامزدتان در شرایط مختلف چه واکنش رفتاری از خود نشان می‌دهد.

سخن پایانی

دوران نامزدی یکی از مهم‌ترین دورانی است که هر دختر و پسری در زندگی خود تجربه می‌کند. دوران شیرینی که اگر با رفتارهای مناسب همراه نباشد می‌تواند تبدیل به تلخ ‌ترین دوره زندگی فرد شود. “دوران نامزدی”، دوران شناخت زوجین از یکدیگر است و اگر صرفا به ایجاد یک رابطه هیجانی و بدون منطق تبدیل ‌شود، می‌تواند در آینده زوجین را با مشکلاتی چالش برانگیز در زندگی زناشویی روبرو کند. در این مقاله تلاش‌ کردیم تا بایدها و نبایدهای دوران نامزدی را گوشزد کنیم و به شما بگوئیم که برای ایجاد یک رابطه پایدار و منطقی در این دوران چه نکاتی را باید رعایت‌ کنید.

زوجیم

زوجیم پورتال جامع زوجین ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن